
Fa un temps, les marques eren la referència de la qualitat d’un producte, però actualment, aquest concepte de marca ha canviat totalment. Ara una marca ens defineix a nosaltres, ens ajuda a definir-nos, a crear la imatge que volem donar als altres. Les marques donen en un segon gran quantitat d’informació a les persones que les miren, i així ajuden a crear la propia identitat.
El “branding” (les marques) a superat ampliament el seu origen comercial, fins a convertir-se en un referent i una manifestació cultural i social única de la nostra època. Qualsevol entitat, comercial, social… fa ús ja de les marques, es crea la seva pròpia marca per seduir els possibles consumidors, seguidors, etc. Fins i tot les organitzacions caritatives, les ONGs, s’han creat les seves pròpies marques per poder competir dins el seu propi “mercat” i aconseguir més recolzaments. Si aquestes entitats aconsegueixen treure clientela a empreses comercials, o inciten a noves col·laboracions amb ells de qualsevol nivell (econòmic, voluntariat…) em sembla la forma més lloable de branding.

Però, per què són tan importants les marques? És cret que ens agraden i per això les comprem? Potser sí. Però també penso que les marques, i tota la publicitat i el màrketing que les envolta, manipulen constantment la gent per fer-los creure, en una època com la nostra d’individualisme, egocentrisme i materialisme, que donar una imatge de sí mateixos és fonamental, i que la millor imatge que poden és a través de les seves marques, i així ells s'enriqueixen. Les marques donen la imatge que presenten en els seus anuncis publicitaris, en les personalitats conegudes que les porten, en el preu i l’accessibilitat del producte que venen. No compres una marca, compres la imatge que t’han venut que va al darrera. 

Trobo que la part més fosca de tot el món del branding és que sigui tan important en la nostra societat, que la gent s’hagi deixat enlluernar per promeses de luxe, benestar, fama, alt standing, i consumeixi sense parar productes, no per la qualitat o l’ús, sinó per donar una imatge, per fer visible una identitat (que segurament és ficticia). I la raó no deixa de ser fer crèixer l’enveja i, per tant, l’individualisme entre iguals, en una societat ja prou malaltissa per l’egoisme que es respira.
Reflexió a partir del text “Por qué las marcas son importantes para los clientes” estret del llibre
Ollins, Wally. BRAND. Las marcas según Wally Ollins. Turner. Madrid, 2004.
Podeu consultar també la seva web
http://www.olfollins.com/
No hay comentarios:
Publicar un comentario